> NLM / Internasjonalt / Indonesia / Nyheter / Elsk deres fiender



Elsk deres fiender

Foto: Marius Bergersen

I området der vi bor har situasjonen blitt noe anspent i det siste, da folk i moskeene blitt oppfordret til å rapportere inn folk som vil fortelle om Isa Al Masih. Gud elsker også disse og kan også omvende de som forfølger de kristne her.

Dere har hørt det er sagt: Du skal elske din neste og hate din fiende. Men jeg sier dere: Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør godt mot dem som hater dere,og be for dem som mishandler dere og forfølger dere. Matteus 5,44 

  

Forfølgelse av kristne

I det siste har det vært mye fokus på forfølgelse av de kristne i det området vi bor i. For noen uker siden gikk det ut et skriv til moskeene i nabolaget vårt. En muslimsk ungdomsorganisasjon advarte mot mennesker som kom på døra og ville fortelle om Isa Al Masih (Jesus i Koranen).

 

Dersom noen opplevde å møte slike mennesker, ble de bedt om å ta bilde av vedkommende, be om identifikasjon og rapportere dem til nærmeste moské eller til myndighetene.

 

Foto: Privat

Avslørt i avisen

Like etter at dette skjedde, fikk vi høre om en indonesisk evangelist som hadde blitt avslørt i avisa som misjonær i et annet område. Artikkelen beskrev både navn og adresse på mannen, og det endte med at han måtte evakueres og relokaliseres.

 

I ettertid har nye troende som denne evangelisten har fulgt opp, blitt kalt inn til intervjuer hos politiet og situasjonen er ennå anspent.

Det som også er litt spesielt, er at denne evangelisten ble avslørt og anmeldt av en tidligere kristen som har konvertert til islam.

 

Må ikke bli redde

Det er viktig at slike historier ikke gjør at vi blir fylt med frykt og lar være å dele evangeliet dersom vi får muligheten til det. Vi har brukt mye tid på å be for de kristne som blir forfulgte.

Vi har også bedt mye om at vi ikke må fylles med frykt, men må kunne gå frem med frimodighet og visdom.

 

Guds strategi

Men de siste dagene har Gud minnet meg på en annen, og like viktig strategi:

«Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør godt mot dem som hater dere, og be for dem som mishandler dere og forfølger dere.»

Akkurat som Gud viste seg for og omvendte Saulus da han forfulgte de kristne, tror jeg at Gud kan omvende de som forfølger de kristne her. Gud elsker også disse menneskene og lengter etter at de skal bli hans. Gud ber også oss om å elske disse menneskene.

 

Bønn

Vær med og be for de som forfølger, hater og mishandler kristne. Be om at Gud må vise seg for dem og at de må se og forstå hvem Jesus er.

 

Foto: Marius Bergersen


Stedlig representant

Stedlig representant/bistandsrådgiver

Indonesia

+6282329469046

Dagens bibelsitat

Jes 40:11 Som en hyrde skal han vokte sin hjord. I sin arm skal han samle lammene, og ved sin barm skal han bære dem. De får som har lam, skal han lede.

Del


Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.