> NLM / Internasjonalt / Japan / Nyheter / En utsendings første leir i Japan

En utsendings første leir i Japan

Film og foto: Marius Bergersen

Leir handler om bibel, lek og store naturopplevelser, enten man er i Norge eller i Japan. Men de små kulturforskjellene gjorde det likevel til en stor opplevelse.

28.–30. mars var det duket for vårleir for ungdommene her i områdene Hanshin and Bantan.

Leir er noe jeg er vokst opp med, og jeg har vært med på de fleste typer leirer.

Likevel var det noe annet å få være med på leir i Japan. Det er kanskje ikke så veldig store forskjeller, men de små kulturforskjellene gir ulike opplevelser.

Nydelig sted

Fra Kobe kjørte vi til havnen i Himeji hvor vi tok ferge i ca. 30 minutter til øya Ieshima (家島).

Fra fergekaien gikk vi i ca. 20 minutter før vi kom frem til et leirsted med nydelig beliggenhet nær stranden.

Her gikk kaniner – og store ender som var mer tamme enn kaninene – helt fritt rundt.

Vekt på Bibelen

Dagene startet med å lese noen bibelvers. Deretter gikk man gjennom spørsmål sammen med de andre som man var i gruppe med.

Siden jeg sov på rom med kvinnene som hadde ansvaret for frokosten, startet dagen litt tidligere, og for vår del ble bibellesingen byttet ut med utdeling av frokost.

Det var likevel fint å få ta del i de oppgavene som var, og få lære litt om hvordan det kan lages frokost på leir i Japan. I motsetning til i Norge ble frokosten spist på rommene, og frokosten som skulle være brødfrokost, var mer bolle med salat og suppe.

Som på andre leirer hadde vi bibeltimer, med spørsmål som vi gikk igjennom i smågruppene. Bibeltimene var enkelt lagt opp, slik det også var enkelt å forstå for dem som ikke visste så mye om Bibelen og kristendommen fra før.

Aktiviteter for alle

Halve dagen gikk til lek og moro. De fleste lekene var de samme som i Norge, men en av dem tror jeg kanskje ikke vi hadde gjort i Norge:

For de som er ikke er kjent med Nurf, er det en rekke ulike luftpistoler med myke patroner. De skyter ganske hardt, og man burde vel brukt beskyttelsesbriller, noe vi ikke hadde.

Vi laget om møterommet til skytebane og brukte bordene som skyttergraver. De som ble truffet var ute, og motstanderens konge måtte bli truffet for at laget skulle vinne.

Store naturopplevelser

Varmmåltidene ble laget ute på en grillplass. Her var alle med og hjalp til med både forberedelsene og oppryddingen etterpå. Jeg tror kanskje ikke jeg vet hva alt jeg smakte på var, men vi spiste og ble mette.

Siden vi fikk fint vær alle dagene, kunne vi også padle i kajakk og kano. Med helt klart og blått vann var dette en fantastisk opplevelse.

Etter at solen var gått ned, gikk vi på tur – for å se på stjernehimmelen, men også for å se morild (eller sjøildfluer) som man kunne se glitre og lyse opp vannet.

Da vi avsluttet leiren, fikk en etter en av deltakerne reise seg for å fortelle noe de satt igjen med, hva de hadde lært fra bibeltimene, og hva som hadde vært det beste med leiren.

For meg var det kjekkeste å få oppdage Johannes 3,16 på japansk, og opplevelsen av å være med på min første japanske leir.

Karoline og Marius Bergersen er utsendinger for NLM i Japan.

Stedlig representant

Stedlig representant, er ute i kortere perioder i 2016-17.

Japan

+81 78-291-5822

+81 90-7889-1802

Dagens bibelsitat

Joh 6:63 Det er Ånden som gjør levende, kjødet gagner ikke noe. De ordene jeg har talt til dere, er ånd og er liv.

Del

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.