> NLM / Internasjonalt / Japan / Nyheter / Fru Arikis himmelnotat



Fru Arikis himmelnotat

En fullsatt Aotani kirke tok avskjed med Yukiko Ariki. Foto: Kari Opperud

– Jeg har fått overlevert et «himmelnotat», opplyste presten i begravelsen til Yukiko Ariki. – Hun ønsket at jeg skulle lese det for dere som er samlet i dag.

I «himmelnotatet» sitt hadde Yukiko for mange år siden skrevet ned yndlingsbibelvers og sanger, som hun ønsket skulle bli brukt i hennes begravelse.

Det er relativt vanlig blant kristne japanere å forberede begravelsen sin på den måten. Men å skrive en egen hilsen til de fremmøtte, og kalle det for «himmelnotat», var nytt for meg.

  

Jeg skulle ønske at …

Jeg skulle ønske at alle dere som er samlet her i dag får oppleve den samme gleden og freden som jeg hadde fått del i. Jeg ble døpt som ungdomsskoleelev i 1953 av misjonær Arne Grønning i Tsuyama menighet og har ikke angret en dag på at jeg ble en kristen!

Som prestekone har jeg sammen med min mann fått tjene Herren i mange år. Herren har alltid vært trofast! Jesus har sonet mine synder, så jeg er ikke redd for å dø. Jeg anbefaler alle å ta i mot Jesus som sin frelser!

Dette var hovedessensen i fru Arikis himmelnotat.

  

Søndagsskolebarn som taler

Yukiko hadde også skrevet i sitt «himmelnotat» hvem hun ønsket som taler i begravelsen sin, nemlig Rei Nagata. Han er nå prest i Himeji menighet, og også kirkepresident i Vest-Japan Evangelisk Lutherske Kirke.

Men det var ikke på grunn av titlene han var ønsket som taler. Nei, det var fordi han som liten gutt hadde vært et av hennes søndagsskolebarn i Aotani menighet.

I prekenen sin vitnet pastor Nagata om hva denne søndagsskolelæreren hadde betydd for hans tro.

– Jeg tror denne læreren min har bedt for meg i alle år. Hun har vært til stor hjelp for meg i ungdomstiden, og også for min kone og meg da vi var nye som prestepar.  

    

Savnet av mange

Yukiko Ariki døde av kreft 13. mars, 79 år gammel. Begravelsen var i Aotani kirke i Kobe 15. mars. Kirken var stappfull av folk. Ca. 200 var samlet.

Noen hadde reist nesten 40 mil for å delta. Men så har også Yukiko som prestekone betydd mye for mange. Hun hadde alltid et varmt smil og var en god lytter til folks problemer.

  

Stort hjerte for eldre

Men kanskje vil fru Ariki i ettertid aller mest bli husket for hva hun, sammen med en annen prestefrue, greide å sette i gang – etter at de var blitt pensjonister!

De startet nemlig Misono Home, et daghjem for eldre – med noen rom for fastboende hjelpetrengende – bygd på kristne verdier, og hvor man daglig har andakt og kristne sanger.

Hjemmet er til stor glede for kristne eldre, men også for ikke-kristne brukere.

– Nå har jeg ikke lenger lyst å dø, betrodde en eldre ikke-kristen dame meg da jeg var innom. – Det er nemlig så koselig å komme hit! Jeg gleder meg til hver gang!

  

Fru Ariki (t.v.) og fru Hashimoto, de to prestefruene som startet Misono Home. Foto: Kari Opperud

 

Det begynte med venninneprat, som utviklet seg til faste bønnemøter, der stadig flere deltok. Gud ordnet med hus, som senere ble revet for å bygge et nytt og mer funksjonelt hus.

Frivillige står nesten i kø for å hjelpe til, og mange har bidratt med større og mindre pengesummer til stiftelsen som fruene Ariki og Hashimoto (Kinki-kirken) opprettet. Alderen til tross, Yukiko arbeidet fulltid før hun ble syk.

  

Gift med radiopastor Ariki

Yukiko var gift med Yoshitake Ariki, radiopastor i «Lys til hjertene» gjennom mange år. Ariki er en sprek 80-åring, som fortsatt underviser på det teologiske seminaret og bibelskolen, hjelper til med radioprogram på mediasenteret og besøker mange menigheter som gjestetaler i løpet av et år.

– De tre siste ukene stelte jeg min kone hjemme. Vi fikk snakket sammen om hele samlivet vårt. 55 år å takke Gud for! Nå skal jeg leve videre alene med mange gode minner og håpet om å møtes igjen! sa Ariki til de fremmøtte i konas begravelse.


Stedlig representant

Stedlig representant, er ute i kortere perioder i 2016-17.

Japan

+81 78-291-5822

+81 90-7889-1802

Dagens bibelsitat

Fork 3:14 Jeg forsto at alt det Gud gjør, det varer evig. Ingen kan legge noe til og ingen kan ta noe fra. Slik har Gud gjort for at vi skal frykte ham.

Del


Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.