> NLM / Internasjonalt / Japan / Nyheter / Ny ungdom i startgropen



Ny ungdom i startgropen

Kazuya og kona, Aya, er snart klare til tjeneste i VJELK. Alle foto: Kari Opperud

I juli begynner en ny ungdom som arbeider i Vest Japan Evangelisk Lutherske Kirke, i første omgang som evangelist. Senere blir han antageligvis pastor.

Attpåklatten Kazuya

7. juli 1988 ble en attpåklatt født i familien Nakagawa i Tamashima. Jeg arbeidet i Tamashima menighet fra 1986 til 1992, og husker veldig godt hvordan vi bad for fødselen og lille Kazuya som ble født.

Moren var medlem i menigheten. Faren var ikke kristen, og han nektet kona å la deres tre barn bli døpt som barn.

 

En klok mor

Moren var klok. I stedet for å trumfe igjennom barnedåp eller foreta seg noe bak mannens rygg, valgte hun bønneveien. Dessuten oppfordret hun menigheten til å være med i bønn om at barna skulle velge Jesus og la seg døpe når de ble gamle nok til å bestemme selv.

Moren fikk lov til å sende barna på søndagsskolen og på leir på Hiruzen.

– Det er mange kristne symboler i verdenslitteraturen, i kunst og musikk. Kanskje våre barn blir flinkere på skolen dersom de de blir kjent med Bibelen når de er små, argumenterte moren. 

Nå er attpåklatten blitt voksen. Ja, snart blir han evangelist i Vest Japan Evangelisk Lutherske Kirke (VJELK). Det er altså makt i de foldede hender!

  

Vi har bedt Kazuya Nakagawa om å fortelle litt om sin egen trosreise:

Kjedelig i kirken

Moren min er kristen. Hun tok meg med til kirken fra jeg var en liten baby. Jeg gikk på søndagsskolen, men det var ikke morsomt å være der.

Da jeg begynte på ungdomsskolen, ble jeg med moren min på gudstjeneste, men jeg forstod ikke så mye av prekenene. Det var kjedelig i kirken.

 

Døpt i Kanan menighet

Da jeg begynte på Osaka University of Arts, flyttet jeg hjemmefra. Jeg ble mer selvstendig, og lot derfor være å gå i kirken. Men begge søsknene mine var døpt, og det gav meg nok et lite puff til å oppsøke Kanan menighet (VJELK) i nærheten av universitetet. Der ble jeg døpt.

Etter fire år på universitetet begynte jeg å arbeide i et firma i Osaka. Livet ble ekstremt travelt. Etter tre år bestemte jeg meg for å ta en pause for å gå et år på bibelskolen i Kobe.

   

Høsten er stor, men arbeiderne få

På bibelskolen ble jeg styrket i troen. Der følte jeg på et kall til å bli arbeider i Guds rike, og begynte derfor året etter på Kobe Luthersk Teologiske Seminar.

Gud møtte meg gjennom bibelverset: Høsten er stor, men arbeiderne få. (Matt 9,37) Lenge var jeg i tvil om dette virkelig var et ord til meg fra Herren. Jeg manglet frimodighet.

Jeg begynte på teologistudiet med denne usikkerheten i mitt indre, men i løpet av studiet har Herren gitt meg frimodighet til å tro at jeg har fått et kall.

  

Til Shikoku – med frimodighet

I juli flytter jeg og min kone til Shikoku, der jeg skal arbeide som evangelist i en av VJELKs menigheter. Jeg hviler nå i at dette er Herrens kall til meg. Jeg skal få lov til å vandre med Kristus. Han vil være med meg.

  

 

Etterord

Å høre Kazuya Nakagawa preke er en fryd! Han virker avslappet på talerstolen og taler allerede som en erfaren predikant.

Kazuya har også kunstneriske gaver. Hans tekst og melodi ble valgt til stevnesang på VJELKs sommerstevne i 2012. Han har designet korset til Kanan kirke (der han ble døpt). Kazuya har også designet en del plakater og brosjyrer for Mediasenteret.

– Nå er det bare meg i familien som ikke er døpt, sier faren, som nå er pensjonist og blir med kona til kirken av og til. 

   

I boken min Jordskjelv og gjestetøfler (Lunde 1995) kan du lese mer om familien Nakagawa, s. 154–160 («Brann er også en velsignelse») 


Stedlig representant

Stedlig representant, er ute i kortere perioder i 2017-18.

Japan

+81 78-291-5822

+81 90-7889-1802

Dagens bibelsitat

Rom 12:10 Vær varmhjertet mot hverandre i broderkjærlighet! Kappes om å hedre hverandre!

Del


Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.