> NLM / Internasjonalt / Nord-Afrika / Nyheter / Den gode samtalen



Den gode samtalen

Alle foto: privat

Min nord-afrikanske venninne vil vite mer om troen min. Hun ønsker å lære og forstå – men det tar tid å forstå at Gud virkelig ønsker en nær relasjon.

Jeg har tappert forsøkt å få skjerfet jeg har på hodet til å ligge slik jeg har sett de lokale gjøre det, uten helt å lykkes. Og selv om jeg har solbriller på slik min venninne ba meg om, er det ingen tvil om at jeg og mine to lysluggede barn er langt hjemmefra.

Vi får mange blikk, og for første gang siden vi flyttet hit kjennes det ubehagelig. For jeg vet at de nok antar at jeg som utlending er kristen, og det kan skape problemer for min venninne.

   

Hele ansiktet smiler

Endelig kommer hun. Jeg kjenner henne igjen på måten hun beveger seg, og når hun kommer nærmere, ser jeg at øynene smiler. Alt annet er skjult under flagrende tøy i mørke farger.

Naboen spør henne straks hvem jeg er, og hun svarer kort at jeg er en venninne før vi går inn i leiligheten hennes.

Når vi kommer inn, skifter hun til en fargerik sommerkjole og lar det lange mørke håret henge fritt. Nå kan jeg se at hele ansiktet smiler.

Ungene begynner å leke sammen, og vi setter oss ned og begynner å prate. Først om familiene våre, barna, og hva som har hendt siden sist.

   

Det viktigste

Som alltid bryter hun brått av samtalen ved å si at vi nå må snakke om det som faktisk betyr noe. Hun spør meg, «Hvem er Jesus?».

Jeg ber en stille bønn om at Jesus må være med meg nå. Jeg er ingen teolog, men jeg tenker at hvis jeg sier navnet Jesus igjen og igjen, vet jeg at navnet har kraft til å frelse.

     

  

En nærværende Gud

Hun spør, og jeg svarer så godt jeg kan. Hun vil vite hvorfor jeg tror, hvorfor jeg valgte kristendommen. Igjen peker jeg på Jesus og prøver å forklare at jeg ikke har valgt en religion, men at jeg har møtt Jesus.

For henne er det vanskelig når jeg beskriver Gud som min far og mitt forhold til ham som en nær relasjon, for i Koranen er det ikke noe som tyder på at Allah ønsker et nært forhold til menneskeheten. Vi er ikke hans elskede, bare hans skapninger.

  

Må være tålmodig

Jeg skulle ønske at denne historien sluttet med at min venninne tok imot Jesus. Jeg skulle ønske at jeg kunne dele mange historier om folk som kommer til tro. Men sannheten er at vi ikke kan dele åpenlyst her, vi bygger relasjoner og håper på muligheter til å dele.

Dette tar tid, og det krever tålmodighet, utholdenhet i bønn og tro på at Gud, som har makt til å frelse, går foran.


Regionleder

Regionleder Mongolia, Sentral-Asia og Nord-Afrika

NLM Utland

95 91 01 24

Dagens bibelsitat

Sal 84:6 Salig er det mennesket som har sin styrke i deg, de som har sitt hjerte vendt til de jevne veier.

Del


Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.