> NLM / Nyheter nlm.no / Gud har ansvar for innhøstingen



Gud har ansvar for innhøstingen

Indonesiske kvinner i arbeid. Alle ill.foto: Marius Bergersen

Det er ikke alltid man ser de store fruktene av all innsatsen man gjør i Guds rike. Men Gud virker likevel, selv om det ikke alltid oppleves slik. Det har en av våre utsendinger i Indonesia fått oppleve i det siste.

Jeg har kjent på en del frustrasjon og motløshet i det siste, fordi jeg har lengtet etter å se mer tydelige frukter av det arbeidet som vi driver med. Jeg har bedt over det, og for noen uker siden ble jeg minnet om et bibelvers som står i 1 Kor 15,58:

«Derfor mine kjære søsken, stå fast og urokkelig. Arbeid raust og rikelig for Herren! For dere vet at i Herren er ikke deres strev forgjeves».

Dette bibelverset traff meg, og jeg kjente at jeg ble fylt med ny motivasjon for å tjene Gud her på øya.

   

Ulike trosreiser

I tillegg til dette bibelverset ble jeg i ukene som fulgte introdusert for og fikk høre vitnesbyrdet til flere mennesker som fortalte hvordan de hadde kommet til tro.

Disse menneskene hadde alle ulike «reiser» sammen med Gud som førte dem frem til tro. Noen tilhørte tidligere en annen religion, mens andre trodde ikke på noe og kalte seg ateister.

Det er fascinerende å høre på når de ser tilbake og forteller hvordan Gud gjennom ulike prosesser førte dem til tro.

   

Ble vist Guds kjærlighet

En av damene jeg snakket med hadde jobbet hos en kristen familie i 15 år, og de hadde bedt for henne og delt med henne. Men det var ikke før hun begynte å jobbe hos en annen kristen dame at hun tok beslutningen om å bli en kristen.

En annen kunne fortelle at hun og mannen tidligere var ateister og anti alt som het kristendom. På et tidspunkt fikk mannen flere kristne kollegaer, og kona begynte på samme tid å jobbe hos en kristen familie. Dette gjorde at de konstant ble eksponert for mennesker som hadde et forhold til den levende Gud.

Da de på et tidspunkt holdt på å miste sønnen sin, ropte denne kona i sin nød til Gud, og Gud svarte hennes bønn og sønnen overlevde. Dette førte til at de til slutt tok imot Jesus som sin frelser.

  

Frukten kom senere

En immigrant som tidligere hadde tilhørt majoritetsreligionen her, fortalte at han hadde blitt med i et integreringsarbeid på universitetet, som var drevet av en kristen organisasjon.

Der møtte han en familie som viste ham en helt spesiell kjærlighet, og det gjorde et voldsomt inntrykk på ham. Selv hadde han som mål å få denne familien til å konvertere til hans tro, men de fikk ikke så mange diskusjoner gjennom de få årene han var tilknyttet universitetet.

Etter at han var ferdig med studiene, mistet han kontakten med denne familien, og det gikk flere år før mannen tok imot Jesus som sin herre og frelser. I dag er han en evangelist, og mange har kommet til tro på grunn av hans tjeneste. 

Når han nå ser tilbake, ser han at alt startet med den kristne familien som viste Guds kjærlighet til ham på en helt spesiell måte.

Da han tok kontakt med familien etter flere år, hadde de ingen anelse om at han var blitt en kristen og hvilken rolle de selv hadde spilt i hans vei frem til tro. De hadde til og med lagt ned det kristne integreringsarbeidet på universitetet fordi de ikke så at det bar frukter.

 

    

Grip mulighetene – og stol på Gud

Det finnes mange slike historier, og det gir meg håp og pågangsmot i tjenesten. Det som går igjen i mange troshistorier, er at det ofte er flere kristne som er involvert i prosessen frem mot at et menneske tar imot Jesus.

Noen ganger får vi se direkte og tydelige frukter av det vi arbeider med, men jeg tror at vi ofte ikke får vite hva Gud har utført gjennom oss. Det som er viktig, er at vi er trofaste i det daglige og ikke mister motet, selv om vi ikke alltid klarer å se tydelige frukter av Guds arbeid gjennom oss.

Vi er kalt til å vise kjærlighet til våre medmennesker, til å dele vår tro når vi får mulighet til det og til å være trofaste i bønn for alle dem som ennå ikke har tatt imot Jesus.

Vi skal så og vi skal vanne, men så er det godt å tenke på at det er Gud som har ansvar for høsten.


Vest-Afrika

I Vest-Afrika driver NLM arbeid i Mali og Elfenbenskysten. I Mali arbeides det mye med relasjonsbygging, mens i Elfenbenskysten støtter vi en liten, men levende lokal kirke.

Les mer | Bli fast giver

380 ansatte ved NLMs videregående skoler var nylig samlet til konferanse på Lundeneset vgs. – Vi hadde et gjennomarbeidet program og stemningen var veldig god, sier Torleif Belck-Olsen, skolekonsulent på NLMs hovedkontor.

Et viktig tema på NLMs rådsmøte, som ble avholdt på Fjellhaug 20-22. oktober, var NLMs identitet og selvforståelse. Notatet som hovedstyret la frem i denne saken, og som innebærer en mer mangfoldig begrepsbruk i NLM, fikk stor støtte.

Elever ved Kristelig Gymnas (KG) i Oslo samlet inn over to millioner kroner i årets elevaksjon.

Dagens bibelsitat

Sal 119:165 Stor fred har de som elsker din lov, og det er ikke noe anstøt for dem.

Del


Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.