> Utsyn / Leder / Ikke så frigjort



Ikke så frigjort

I 2005 utga Jo Nesbø, Norges desidert mest leste krimforfatter, krimromanen Frelseren. I begynnelsen av boken blir ei ung jente voldtatt på en leir i regi av Frelsesarmeen. Til flere medier uttalte Nesbø at ekstra mange overgrep foregår i lukkede, kristne miljøer. Samme påstand, lagt i munnen på en psykolog, dukker opp i romanen.

Så langt jeg vet er det ikke dokumentert at det er flere – eller færre – overgrep i kristne miljøer enn andre steder. Det har ført til mye synsing. Mange har brukt overgrepene i Den katolske kirken, eller andre fortellinger om krenkelser i kristen sammenheng, til å slå fast at en restriktiv seksualmoral er skadelig. Såkalt seksuell frigjøring har blitt sett på som bare positiv.

Kanskje vil situasjonen endre seg i etterkant av høstens #metoo-kampanje. Massive medieoppslag om seksuell trakassering i miljøer som ikke er kjent for en restriktiv seksualmoral gjør inntrykk. Det kan bli lettere å argumentere for at sex hører sammen med forpliktende kjærlighet uten å bli stemplet som en prippen moralist.

Bryter idealer

Seksuelle overtramp foregår dessverre overalt. Også i kristne miljøer, der enigheten er stor om at det seksuelle samlivet bare hører til i ekteskapet mellom mann og kvinne, kan trakassering og overgrep foregå. En årsak er at det iblant er forskjell på å ha høye idealer og å etterleve disse.

Vi vet også at kvinner kan være svært utsatt for seksuell trakassering i land som sier tydelig nei til løssluppenhet eller tilfeldig sex. En FN-studie fra 2013 viste at 99,3 prosent av alle kvinner i Egypt har opplevd muntlig eller fysisk trakassering. For noen år siden satte mange medier søkelys på hvor sårbare indiske kvinner var for voldtekt og trakassering.

Alt tilsier at muligheten for overgrep og overtramp øker når kvinner ikke behandles som likeverdige med menn. #metoo-kampanjen har vist at menn med makt ofte har kunnet slippe unna med overtramp og overgrep. Mekanismen synes å gjøre seg gjeldende overalt.

Uønsket berøring

#metoo-kampanjen har fått mye støtte. Men det finnes også noen som er kritiske til at konsekvensen kan bli en mer restriktiv seksualmoral. Filmskaperen Lars Daniel Krutzkoff Jacobsen skrev i Aftenposten 28/11 at kvinner må tåle at menn prøver seg. Han formulerte seg slik: «at en person prøver seg på deg et par ganger, legger hånden sin på låret ditt eller stryker deg over rumpa, blir noe annet. Da er det din oppgave å si nei og gå videre her i livet».

Det er tydelig at Krutzkoff Jacobsen ser det som viktig at menn kan sjekke opp kvinner de ikke kjenner. Kristne miljøer bør frimodig praktisere en helt annen seksualmoral. I våre fellesskap skal kvinner være trygge på at de ikke utsettes for uønsket berøring.


Mange har påstått at en klassisk bedehusforkynnelse har vært så fokusert på den andre trosartikkel – altså budskapet om frelse – at den første trosartikkels ord om Gud som skaper har blitt oversett. Konsekvensen er, sies det gjerne, at forkynnelsen bare understreker menneskets syndighet og tier om at vi er skapt i Guds bilde.

Nylig var jeg på en internasjonal kristen konferanse hvor en tysker etter noen få minutter spurte: «Men hva slags lutheraner er du? Her i Tyskland pleier de å være veldig liberale». Hva er da et godt svar?

De siste ukene har det vært debatt om hvorvidt det israelske flagget bør heises når NLM feirer generalforsamling til sommeren. Som kjent konkluderte hovedstyret med å si nei til denne oppfordringen (selv om det vil bli både bønn for Israel og seminar om temaet). Det har ført til kraftige reaksjoner.

Utsyn på Facebook

Norge

NLM ønsker å se levende og utadrettede kristne fellesskap over hele Norge.

Les mer | Bli fast giver

Dagens bibelsitat

Gal 6:2 Bær hverandres byrder, og oppfyll på den måten Kristi lov.

Del


Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.