> Utsyn / Leder / Når Gud skuffer



Når Gud skuffer

Rett før påske fortalte en rekke medier at presten Eskil Skjeldal har mistet troen på Gud. Skjeldal har en teologisk doktorgrad og har profilert seg med kronikker og artikler i ulike aviser.

Å lese om Skjeldals farvel til Gud er vondt. I stor grad forklarer han sitt frafall med en livskrise. Han har slitt psykisk og hatt depresjoner. For noen år siden ble han skilt og opplevde omtrent samtidig å miste sin nære venn, pateren Arnfinn Haram. «… da jeg virkelig trengte Gud, hadde jeg bare masse teorier som jeg støttet meg til. De falt sammen som et korthus med en gang du blåste på det», forklarte Skjeldal til A-magasinet (12/4).

Spørsmålet blir: Hvordan unngå at vår tro faller sammen?

 

Ingen lykkegaranti. Kanskje er det naturlig å tenke – mer eller mindre ubevisst – at gudstro skal lønne seg. Som Jeremia anklagende spør Gud: «Hvorfor går det de ugudelige vel? Hvorfor har alle de troløse ingen sorger?» (Jer 12,1)

Av den grunn må vi forkynne at Gud ikke garanterer et bedre liv. Gud lar «sin sol gå opp over onde og gode, og lar det regne over rettferdige og urettferdige» (Matt 5,45). Hvis troende derimot kunne regne med færre sykdommer og ulykker, ville kristen tro ikke handlet om å søke sannhet og nåde. Isteden ville Gud indirekte oppfordret til overfladiskhet, til å velge gudstro som en «vei til vinning» (1 Tim 6,5). Og akkurat det advarer Bibelen sterkt imot.

Nå sier Bibelen også mye om under og mirakler, om bønnesvar og om Guds trofasthet. Men vissheten om at Gud kan ordne opp her og nå må aldri bli en hovedsak. Det viktigste er å søke Guds rike og hans rettferdighet – for å si det med Jesus (Matt 5,33).

 

Rikelig oppmerksomhet. Medieoppslagene om Eskil Skjeldal er ikke unike. Journalister virker til å ha en glupende interesse for mennesker som opplever at gudstroen rokkes. Vi kan nevne Jostein Sandsmark, Anders Torp – sønnen til Jan-Aage Torp, og Sigvart Dagsland. Og hver gang Bjørn Eidsvåg vil refse et kristent dogme, eller skildre sin tvil, gis han rikelig med medieoppmerksomhet.

Allmenne medier virker mindre interessert i å fortelle om mennesker som kommer til tro. Norges mest kjente dramatiker, Jon Fosse, fortalte om sin katolske tro i 2013. Litt senere skrev Eskil Skjeldal intervjuboken Mysteriet i Trua om Fosses vei til Gud. Men Skjeldals vantro har fått langt mer oppmerksomhet enn Fosses tro.

Jeg tror årsaken er at allmenne medier i større grad har forståelse for at mennesker forlater troen enn at de blir kristne. Derfor vil Utsyn formidle fortellinger om menneskers møter med Gud. Det gjør vi blant annet i spalten «Vendepunkt».


I 1986 utga NLM det lille heftet Plan eller tilfeldighet. Kritiske merknader til Evolusjonsteorien. Forfatter var geolog Willy Fjeldskaar som i dag er professor ved Universitet i Stavanger. I særlig grad kritiserer heftet, som ble trykket i mange tusen eksemplarer, ideen om at livet og levende organismer er blitt til uten noen skaper.

Den konservative nettavisen Minerva har de siste ukene publisert en rekke kritiske artikler om oppvekst i religiøse miljøer. Det startet med et sterkt intervju med Sara Charlotte Amundsen (21). Hun vokste opp i Jehovas vitner, men vendte menigheten ryggen som 19-åring og ble deretter utstøtt.

Nesten halvveis inn 2017 har jeg lyst til å rette en stor takk til alle misjonsvenner som blant annet gjennom sin givertjeneste bidro til at NLM enda et år kunne være med og utbre Guds rike i Norge og i utlandet. Når regnskapet i tillegg kunne gjøres opp med et resultat som viser at det i fjor ble brukt omtrent like mye penger som kom inn, var det ekstra gledelig.

Utsyn på Facebook

Nord-Afrika

Nord-Afrika er NLMs nyeste misjonsfelt. Våre utsendinger arbeider innen bistand, og bruker mye tid på relasjonsbygging.

Les mer | Bli fast giver

Dagens bibelsitat

Sal 73:23f Men jeg blir alltid hos deg, du har grepet min høyre hånd. Du leder meg ved ditt råd, og deretter tar du meg opp i herlighet.

Del


Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.