> Utsyn / Nyheter fra Utsyn / God dose bibelformidling til barn på GF



God dose bibelformidling til barn på GF

Alle foto: Kjetil Vatsøy

– Vi ønsker at barna skal komme nærmere Gud og hverandre, sier Hilde Myra om barnemøtet på årets generalforsamling.

Rosa, blått og gult i forskjellige høyder. Barna strømmer inn til barnemøtet på Generalforsamlingen torsdag morgen. Støynivået er høyt. De er delt inn i mindre grupper av 7-9-åringer og 10-12-åringer. Med seg har de hver sin gulkledde leder.

  

Jentene på første rad gleder seg til møtet. – Det er mye gøyere enn voksenmøtet. Det er kjedelig, sier Marielle (12). – Jeg gleder meg mest til Cheese Doodle Rapper, sier Elisabeth (10). Hun spør om jeg kan kebabnorsk. Det kan jeg. Litt, i hvert fall.

En musikkvideo vises på scenen, spilt inn av jentegruppa After Eight fra Misjonshuset i Kristiansand. Det er årets leirsang, som heter «Nærmere». Flere i salen synger med og følger bevegelsene. De lærte sangen i går. Fortsatt strømmer det inn med barn.

– Ti, ni, åtte ..., roper barna i takt med nedtellingen fra scenen. Så jubler de av full hals. Møtet har startet.

   

Sitrende stemning

– God morgen, sier Hilde Myra, som er dagens møteleder. Hun prøver en gang til. – GOD MORGEN, svarer barna med alt de har. Stemningen er til å ta og føle på. Overalt er det bevegelse og smålyder. Dette er noe annet enn på voksenmøtet. 

– Synes du det er vanskelig eller flaut å fortelle at du er kristen?, spør Hilde.

– Nei, roper noen.

– Har du blitt mobbet?, spør hun, noe som setter i gang flere korte samtaler i salen. Så reiser barna seg og synger: «Jesus spør om du er tøff nok til å vise hvem du hører til.» Den kan de godt.

  

Etter en konkurranse på scenen som involverer «fleip eller fakta»-spørsmål om Bibelen og GF, vannballonger og to offervillige ledere (en av dem fikk seg en liten dusj), kommer selveste Cheese Doodle Rapper på scenen. Til stor jubel fra salen.

– Hvor finner vi svaret? Det er i Bibelen, i Bibelen, rapper han. – I dag skal vi høre om Jesaja. En fet profet. Ikke fet, men kul, assa, vitser han og lager kulemage med hendene. Så rapper han «Kule ruller ruler. Hey ho!» Det er skriftrullen til Jesaja han sikter til.

   

 

Forsvarer Bibelen

Dagens andakt handler altså om profeten Jesaja, og det er Andreas Årikstad som forkynner for barna. I går var det Moses som stod i fokus og i morgen er det Paulus’ tur.

Årikstad leser fra Jesaja 6, og forteller om Jesaja som møter Gud i tempelet og får syndene sine sonet. Han poengterer at Jesaja profeterte om Jesus allerede 700 år før det skjedde. Og at oppdagelsen av Qumrantekstene i 1947 beviser at Jesajaboken ikke var tuklet med etter Jesu’ tid. – Hvis du ikke tror meg kan du reise til Israel og se det selv, eller lese teksten på internett, sier han til barna.

Mens han taler er det fortsatt mye bevegelse i salen, og en del småknuffing her og der. Barna er klare for aktiviteter og lekeland etter møtet. Men mange av dem følger også med.

    

Viktig med kvalitet

– Vi jobber med å gjøre barna trygge på at Bibelen er noe de kan stole på, forteller Hilde Myra til Utsyn. Hun er hovedansvarlig for barnemøtet. – Vi baker det inn på forskjellige måter, både i andakten, i leirsangen og i rappen til Trond Vorhaug, eller Cheese Doodle Rapper, som han kaller seg. Vi håper at når barna senere synger leirsangen eller en strofe av rappen, så er det gode minner som dukker opp. Og, uten at de er klar over det, så bygger vi et fundament av bibelkunnskap i barna, som andre kan bygge videre på senere.

– Vi gir dem en god dose, men tenker at de er store nok for det. Og vi lager det i en innpakning som de liker. De spiser ikke tørt brød her, understreker hun. – Det har vært viktig for oss å kjøre ordentlig kvalitet for barna. De fortjener like god kvalitet som de inne i storsalen!

            


Generalforsamlingen (GF) er viktige for NLM! Det er vårt øverste organ der de viktige beslutningene fattes, og det er et stevne som mange opplever at gir inspirasjon og fornyelse av kallet. Årets GF bekrefter det. Jeg har sjelden fått så mange begeistrede tilbakemeldinger som etter GF-uken i begynnelsen av juli.

Mange har påstått at en klassisk bedehusforkynnelse har vært så fokusert på den andre trosartikkel – altså budskapet om frelse – at den første trosartikkels ord om Gud som skaper har blitt oversett. Konsekvensen er, sies det gjerne, at forkynnelsen bare understreker menneskets syndighet og tier om at vi er skapt i Guds bilde.

Nylig var jeg på en internasjonal kristen konferanse hvor en tysker etter noen få minutter spurte: «Men hva slags lutheraner er du? Her i Tyskland pleier de å være veldig liberale». Hva er da et godt svar?

Utsyn på Facebook

Øst-Afrika

I Øst-Afrika vil NLM gi mennesker både rent drikkevann og levende vann i Jesus.

Les mer | Bli fast giver

Dagens bibelsitat

Heb 3:1 Derfor, hellige brødre, dere som har fått del i et himmelsk kall: Gi akt på Jesus, den apostel og yppersteprest som vi bekjenner.

Del


Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.