> Utsyn / Nyheter fra Utsyn / – Han stolte på Guds ord



– Han stolte på Guds ord

Billy Graham (1918–2018) døde i hjemmet sitt i North Carolina onsdag 21. februar. – Han var en forkynner av Guds nåde, sier Hans Tore Leithe, som var norsk koordinator for Grahams Euro TV’70.

– Jeg vil karakterisere Billy Graham som en forkynner av Guds nåde, en evangelist med stor tillit til Guds ord. Uttrykk som «Bibelen sier» og «Det står skrevet» preget forkynnelsen hans.

Hans Tore Leithe, som uttaler dette, var norsk koordinator for Billy Graham-aksjonen Euro TV’70.

– Hvordan var han på talerstolen?

– Billy Graham sto fram på en frimodig måte, og målet hans var å føre tilhøreren fram til oppgjør og omvendelse. Han forkynte Kristus, hadde et evangelisk budskap som jeg kjente meg godt igjen i.

  

Samlende og vidsynt

Leithe framhever også Billy Grahams økumeniske innflytelse.

– Han var en forkynner som virket samlende. Virksomheten hans skapte vidsyn. Det ble klart for meg at det er viktig å stå sammen for å vinne verden for Kristus. For min egen del betydde dette mye da jeg senere kom til Indonesia som misjonær.

Noe annet Leithe peker på er at forberedelsene til Euro TV’70 var sterkt preget av bønn. Han mener dette fungerte som brobygging mellom evangelikale kristne her i landet.

– Og da Lausannebevegelsen ble etablert, i 1974, fikk den stor oppslutning i Norge. Jeg tror aldri at den bevegelsen ville vunnet sånt terreng blant norske kristne, om det ikke var for erfaringene fra 1970. 

   

Mange ble frelst

Hans Tore Leithe hadde gått på Fjellhaug Misjonsskole og var i et engasjement på Misjonssambandets hovedkontor – den gang i Grensen 19 – da generalsekretær Tormod Vågen høsten 1969 spurte om han kunne gå inn i planleggingen av Billy Graham-aksjonen i Norge.

Vågen fortalte at Den evangeliske allianse hadde sagt ja til å være med på et opplegg der Grahams møter i Dortmund i Tyskland, 5.–12. april 1970, skulle overføres til flere europeiske land. I begynnelsen var det snakk om møter i Nordstrandshallen og Njårdhallen i Norge, men det endte med at møtene ble overført til 15 steder – fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør. I ti haller var det storskjerm, i fem bare lydoverføring.

– Euro TV’70 ble svært vellykket, og det største var at mange tok imot Jesus til frelse.  

  

– Glad i bøkene hans

– Fikk du møte Billy Graham?

– Ikke det året, men jeg hadde tett samarbeid med teamet hans. Og på et møte i Amsterdam i 1971 ble jeg invitert til å hilse på ham. Graham ville takke meg for innsatsen i forbindelse med Euro TV’70, og vi hadde en kort, men hyggelig samtale. Senere fikk jeg flere hilsener fra ham, og jeg besøkte også hjemmet deres. Men da var det bare kona, Ruth, som var til stede.

Fra sin barndom husker Hans Tore Leithe at foreldrene fortalte fra Billy Grahams møter på Ullevål i 1955.

– Dette gjorde inntrykk på en 11-åring, og det førte til at jeg begynte å lese mye både om ham og av ham. Bøker som Fred med Gud gjorde sterkt inntrykk. De hjalp meg til å se evangeliet og til å bli grepet av kallet til utadrettet evangelisering, poengterer han.      

   


Mange har påstått at en klassisk bedehusforkynnelse har vært så fokusert på den andre trosartikkel – altså budskapet om frelse – at den første trosartikkels ord om Gud som skaper har blitt oversett. Konsekvensen er, sies det gjerne, at forkynnelsen bare understreker menneskets syndighet og tier om at vi er skapt i Guds bilde.

Nylig var jeg på en internasjonal kristen konferanse hvor en tysker etter noen få minutter spurte: «Men hva slags lutheraner er du? Her i Tyskland pleier de å være veldig liberale». Hva er da et godt svar?

De siste ukene har det vært debatt om hvorvidt det israelske flagget bør heises når NLM feirer generalforsamling til sommeren. Som kjent konkluderte hovedstyret med å si nei til denne oppfordringen (selv om det vil bli både bønn for Israel og seminar om temaet). Det har ført til kraftige reaksjoner.

Utsyn på Facebook

Norge

NLM ønsker å se levende og utadrettede kristne fellesskap over hele Norge.

Les mer | Bli fast giver

Dagens bibelsitat

Rom 12:10 Vær varmhjertet mot hverandre i broderkjærlighet! Kappes om å hedre hverandre!

Del


Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.