> Utsyn / Nyheter fra Utsyn / Reddet av Luther



Reddet av Luther

Alle foto: Espen Ottosen

18 år gammel havnet Michael Reeves i en krise. Ganske tilfeldig snublet han over en bok av Luther. – Plutselig fant jeg en som beskrev min redsel, men som også hadde svar.

Vendepunkt

MICHAEL REEVES

er president og teologiprofessor ved Union School of Theology. Han har vært pastor i All Souls Church, Langham Place i London, som er kirken som John Stott ledet.

     

Bor: I Oxford i England

Alder: 42

Familie: Gift med Bethan og har to døtre

I dag har Michael Reeves en teologisk doktorgrad. Han er mye brukt som taler og foredragsholder og har skrevet en rekke bøker – blant annet om reformasjonen. Men det var lite han hørte om Gud i oppveksten.

– Jeg vokste opp i en alminnelig familie med foreldre som ikke var særlig aktive i kirken, forteller Michael.

Jeg møter ham på en teologisk konferanse i Polen der han blant annet har talt om rettferdiggjørelsen på et kveldsmøte.

– Etter en fin barndom, ble ungdomstiden min mer komplisert. Da spurte jeg etter hva jeg skulle leve for. Skulle jeg leve for penger? Prøve å oppnå suksess? Eller var Jesus livets mening?

       

Er livet meningsløst

– På et tidspunkt tenkte jeg at enten er livet meningsløst, og i så fall var det like greit å ta livet sitt, eller så tenkte jeg at Gud finnes, og da ventet helvete på meg, forklarer Reeves.

– Det høres ganske uvanlig ut å ha et så strengt bilde av Gud?

– Kanskje det. Tanken om at vi er skyldige for Gud er på et vis ikke lenger en del av vår kultur. Men jeg tror at mange ikke ønsker at Gud eksisterer fordi de innser at han gir dem et problem. Ateisten Christopher Hitchens sa en gang at det ville være forferdelig å leve hvis Gud fantes, omtrent som å bo i Nord-Korea, for Gud vil jo bestemme hvordan vi skal leve, svarer Reeves.

   

Likte tittelen

Det er ingen tvil om at tenåringen Michael Reeves var en alvorlig ung mann. Han var ikke særlig opptatt av fest og moro. Han hørte til i en kirke, leste en del i Bibelen og ba hver kveld, men hadde liten kristen kunnskap.

– Jeg stilte mange spørsmål, men syntes ikke at de kristne rundt meg hadde noe fornuftig å si. Derfor begynte jeg å lese. Helt tilfeldig snublet jeg over en bok av Luther i en bokhandel. Den het En kristens frihet. Jeg likte tittelen, og leste boken. Det Luther skrev stemte overens med min situasjon. Han beskrev min redsel og usikkerhet. Samtidig ga han svar.

    

Ingen diktator

For Michael Reeves var det avgjørende å oppdage budskapet om at frelse betyr at Gud gir sin rettferdighet til den som tror.

– Det var fantastisk å lese Luther forklare at en kristen med stor frimodighet kan komme frem for Gud fordi vi har en frelser som har betalt våre synder. Jeg innså at Gud vil se på oss med godhet. Han er ikke, slik Hitchens tenkte, en diktator. Isteden er han en kjærlig far, sier Reeves.

Ifølge Reeves er det avgjørende å innse at rettferdiggjørelsen ikke er en prosess inni oss, men en domshandling. Det er i himmelen, foran Guds trone, at et menneske blir erklært rettferdig for Jesu skyld. Rettferdiggjørelsen innebærer ikke bare at vi blir tilgitt. Minst like viktig er det at vi ved troen blir gitt Jesu fullkomne rettferdighet.

– Det er derfor jeg kan være en frimodig kristen selv om jeg fortsatt er et syndig menneske. Som Luther forklarte: En kristen er «samtidig synder og rettferdig».

   

 

Ikke reell enighet

I 1999 ble den såkalte «Felleserklæringen om rettferdiggjørelsen» undertegnet av både Den katolske kirke og Det Lutherske Verdensforbund. Dokumentet hevder at «det finnes en konsensus mellom lutheranere og katolikker når det gjelder de grunnleggende sannheter i rettferdiggjørelseslæren» og at «de gjenværende ulikheter er akseptable».

I Oslo ble enigheten markert gjennom en økumenisk gudstjeneste der både den lutherske biskopen og den katolske biskop deltok.

Michael Reeves, som selv er anglikaner, er kritisk til denne felleserklæringen. Han mener lutheranerne faktisk oppgir det mest avgjørende ved en bibelsk forståelse av rettferdiggjørelsen, nemlig at rettferdiggjørelsen skyldes at Gud erklærer det rettferdig for Jesus skyld.

– Dokumentet medgir at rettferdiggjørelsen også er en prosess som gradvis gjør oss til rettferdige mennesker. I tillegg er språkbruken såpass løselig at katolikker og lutheranere kan legge ulike ting inn i formuleringene, sier Reeves som understreker at han ikke er imot kristen enhet.

– Problemet er mangelen på reell enighet. Protestantiske kristne kan ikke oppgi hva som faktisk gjør at vi kan stå rettferdige fremfor Gud.


Dette nummeret av Utsyn handler i særlig grad om Luther og reformasjonen. Vi markerer at det er 500 år siden Luther sendte ut sine 95 teser om avlatshandel, anger og bot. I etterkant ble Luthers anliggende ofte oppsummert i de tre «alene»-formuleringene: «Troen alene», «Nåden alene», «Skriften alene».

Et stortingsvalg er akkurat over. Innad i NLM vil de partipolitiske vurderingene variere – og det må vi respektere. Men uansett hva vi mener om valgets utfall bør vi kunne glede oss over at politikkens betydning er begrenset i et demokrati. Så lenge religionsfrihet og ytringsfrihet respekteres, kan NLM fortsatt bygge forsamlinger, arrangere møteuker og bibelhelger, og sende ut misjonærer.

I en valgsending på NRK 17. august fortalte komikeren Harald Eia begeistret om velsignelsene samfunnets avkristning fører til. Hovedargumentet var noen plansjer som viste at land med lite religion har mer lykke, likestilling og moral enn land der religion betyr mye.

Utsyn på Facebook

Vest-Afrika

I Vest-Afrika driver NLM arbeid i Mali og Elfenbenskysten. I Mali arbeides det mye med relasjonsbygging, mens i Elfenbenskysten støtter vi en liten, men levende lokal kirke.

Les mer | Bli fast giver

Dagens bibelsitat

Tit 2:11 For Guds nåde er åpenbart til frelse for alle mennesker.

Del


Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.