> Utsyn / Nyheter fra Utsyn / Sammen i ørkenen



Sammen i ørkenen

Foto: Raechel Romero/unsplash.com

MINIANDAKT: Har du vært i en åndelig ørken, eller er du der kanskje? Om Hagar i 1 Mos 16 står det: «Men Herrens engel fant henne ved vannkilden i ørkenen, ved kilden på veien til Sur» (vers 7). 

Hagar hadde valgt å flykte fordi Sarai var hard mot henne. I den store fortellingen er hun ingen hovedperson, men hun var viktig for Gud. Så viktig at Herrens engel søkte etter henne og fant henne. Jeg tror Gud søker etter dem som lever i en åndelig ørken, og så inviterer han oss til å snakke ut i bønn. Vers 8: «Og han sa: Hagar, Sarais trellkvinne! Hvor kommer du fra, og hvor akter du deg hen?».

For meg vitner dette om at den allmektige Gud ønsker å søke oss opp i vår ørken. Han spør oss hva vi tenker på og hvordan vi har det.

 

Etter at Hagar hadde opplevd dette, ga hun Herren et veldig fint navn: «Du er Gud, Gud som ser». Så undret hun seg og sa: «Har jeg her virkelig fått se ham som ser meg?» (vers 13). En slik opplevelse tar oss ikke nødvendigvis rett ut av ørkenen, men det er stor forskjell på å være alene eller sammen med Gud som ser deg.


Terje Tvedt, blant annet professor i geografi, har lenge fremmet sterk kritikk av norske myndigheters støtte til bistandsprosjekter i regi av norsk misjon. I 2004 stod han bak TV2s kritiske dokumentar «Statsmisjonærene». Tvedt mener at siden kristen misjon først og fremst vil at mennesker skal bli kristne, betyr statlig støtte til misjonsorganisasjoners bistandsprosjekter at den norske stat finansierer ren misjonsvirksomhet.

I 2005 utga Jo Nesbø, Norges desidert mest leste krimforfatter, krimromanen Frelseren. I begynnelsen av boken blir ei ung jente voldtatt på en leir i regi av Frelsesarmeen. Til flere medier uttalte Nesbø at ekstra mange overgrep foregår i lukkede, kristne miljøer. Samme påstand, lagt i munnen på en psykolog, dukker opp i romanen.

I 126 år har NLM vært noe mer enn «bare» en misjonsorganisasjon. Selv om kallet til de minst nådde har stått helt sentralt, har det omfattende arbeidet i Norge hatt en selvstendig verdi. Det har aldri vært slik at denne virksomheten bare er blitt sett på som bare et slags innsamlingsredskap eller et mobiliseringsredskap.

Utsyn på Facebook

Stor-Kina

I mange år opplevde kristne i Kina forfølgelse, og det kan fortsatt være krevende å følge Jesus i dag.

Les mer | Bli fast giver

Dagens bibelsitat

Jak 1:26 Den som mener at han dyrker Gud, og ikke holder sin tunge i tømme, men bedrar sitt eget hjerte, hans gudsdyrkelse er forgjeves.

Del


Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.