Hele gruppen samlet foran ger

Årsmøte og feiring i Mongolia

Den første helga i april samlet hele feltet i Misjonssambandet Mongolia seg til sin årlige generalforsamling (AGM).

AGM er Misjonssambandet Mongolias årlige generalforsamling. Under AGM samles alle på feltet for å diskutere saker som dreier seg om vårt arbeid her i Mongolia.

Viktige dager

Dette er viktige dager, strategisk, åndelig og sosialt. Det er alltid mye humor og god stemning hver gang feltet samles.

Årets samling var på Den norske skolen i Khovd, og hver dag startet programmet med bibeltime og lovsang. Bibeltimene og lovsangene gir oss både åndelig føde og er viktige ikke minst med tanke på Hvem som har sendt oss.

Feiring!

Kvelden før AGM feiret vi 30-årsjubileumet til Misjonssambandet Mongolia i «Krystallpalasset» i Khovd. Det var en flott kveld med mange gode hilsninger og lykkeønskninger. For mer om festen, les på utsyn.no her.

Jubileumsfesten ga oss på feltet perspektiver på hva det langvarige arbeidet til Misjonssambandet Mongolia har betydd. Både gjennom de ulike prosjektene og ikke minst for enkeltpersoner som har møtt Jesus.

Viktige diskusjoner

Årskonferanser som AGM krever flere tanker i hodet samtidig: vurdere det som har blitt gjort, gjennomføre det som har blitt bestemt før og planlegge for det som ligger foran.

Selv om målet ligger klart, «Verden for Kristus», er ikke veien(e) dit alltid like opplagt. Ingen mennesker er like, og vi har alle våre arbeidsoppgaver, bakgrunner og perspektiver. Dette gjenspeiler også oss på felt.

Noen av sakene ble banka fort gjennom mens andre måtte gjennom lengre diskusjoner. Og det er bra. Enighet er bra, men bør ikke være et mål i seg selv. Så lenge diskusjonene er faglige og konstruktive, er ikke uenighet farlig. Snarere tvert imot. Det er gjennom deling av kunnskap, meninger og erfaringer at gode beslutninger kan tas. Og så vil ettertiden, og senere AGM-er, vurdere om beslutningene var optimale eller ikke.

Kveldssamling med undervisning
Leif Ofte Leland

Barneopplegg

AGM er ikke bare en samling for de voksne, men også for barna. Til tross for et aldersspenn fra 1-15 år, leker barna utrolig godt sammen. Som forelder er det herlig å se dynamikkene i lekene og hvor glade barna er for fellesskapet de har sammen.

I år var det ekstra utfordrende i og med vi ikke har ettåring/volontør i Mongolia som kunne stå bak og gjennomføre barneopplegget. Men med god planlegging, hjelp av lokale ansatte og ekstra ansvar fra de største barna, ble det til slutt tre fine og intense samlingsdager.

På søndag ettermiddag var det en sliten barneflokk som nok hadde godt av å bruke litt tid alene resten av dagen. Å være så tett på hverandre kan tære på, selv for gode venner.

Kjekt med besøk

Ekstra hyggelig med årets AGM var besøket fra Norge. I tillegg til regionleder Berit Ådnanes deltok også hovedstyremedlem Robert Mulelid og påtroppende stedlig representant Jostein Namsvatn på jubileumsfesten og konferansen.

Det er alltid kjekt med besøk, samt også veldig nyttig med spørsmål og innspill fra noen som står utenfor det daglige arbeidet. Misjonssambandet Mongolia takker for besøket for denne gang, og vi gleder oss til å bli enda bedre kjent med Jostein og hans familie når de ankommer Khovd i august!

Leif Ofte Leland

Utsending