Eivind J. Lindtjørn

Over Stillehavet i småfly

NLM-misjonær Eivind Johannes Lindtjørn var i februar med å fly over Stillehavet, da han tilbakela over 13 700 kilometer på 57 timer i småfly, fra USA til Australia.

Eivind og familien er NLM og MAF-utsendinger i Øst-Afrika, hvor han jobber som pilot. På bloggen sin forteller de at Mission Aviation Fellowship (MAF) har fått kjøpt 6 nye fly til basen sin i Papua New Guinea, og at disse måtte fraktes dit fra USA. Eivind Johannes og hans kollega Hansjoerg Schlatter var i februar med å fly to av disse den lange strekningen over Stillehavet.

 

Utfordrende tur

Flyene var av typen Cessna 208 Caravan, og det er en enmotors flytype. Eivind skriver om en godt planlagt tur, som skulle ta 9 dager inkludert 4 hviledager. Man regnet med at det ville bli rundt 50 timer i luften, og man hadde installert store ekstratanker for drivstoff, da den vanlige tanken ikke var stor nok for 10-12 timers kontinuerlig flyging.

Det var i denne omgang to fly som ble flydd fra Wichita i Kansas, USA til Cairns i Australia. Eivind Johannes Lindtjørn fløy et av flyene, og på turen hadde de stopp i Santa Maria, California, Hawaii og Marshall Islands.

Skiftende og litt dårlig vær gav dem noen ekstra utfordringer, og til sammen brukte de 57 timer på å fly hele 13 773 kilometer. På bloggen skriver han om det som skjedde på turen, og kommer innom både vær, kommunikasjon, drivstoff og en gjenglemt ipad. Han har skrevet dagsrapporter, og også lagt ut filmer fra de forskjellige dagene.

 

En større hensikt

- Det kunne definitivt vært en lettere reise, da vi fikk vår del av dårlig vær og sterk vind. Men til tross for det var det en veldig kjekk utfordring. Å krysse halve USA og Stillehavet i februar, i en èn motors flymaskin gjorde at jeg fikk bruke alt jeg har lært om flygning. Jeg kjedet meg ikke i det hele tatt, skriver Lindtjørn på bloggen.

Flyene skal inn i et stort arbeid som MAF driver i Papa New Guinea, med både evangeliserende, diakoni og helsearbeid. - Å krysse Stillehavet alene i et enmotors fly er ikke noe en tar lettvint og jeg var klar over risikoen. Å ha en større hensikt med flygingen, nemlig å levere et fly til misjonsarbeid, var ekstra motiverende, sier Lindtjørn til nlm.no

Bloggen til Nadia og Eivind Johannes Lindtjørn finner du på eivindognadia.tumblr.com