Digital satsning i mediearbeidet i Indonesia.
Misjonssambandet har i en årrekke vært engasjert i mediearbeid og utvikling av kristne ressurser i Indonesia. Tidligere har dette blant annet resultert i andaktshefter, søndagsskolebøker, tegneserier med bibelske fortellinger og kristne musikkalbum for barn.
De siste to årene har vi valgt å satse mer målrettet på digitale medier. Vi har etablert vår egen YouTube-kanal og lansert en podcast som en ressurs for kristne som ønsker å tjene andre. I tillegg har vi oversatt animasjonsfilmer med bibelfortellinger for barn og produsert musikkvideoer.
Nå er vi i gang med å oversette det spennende prosjektet Arven etter Adam i samarbeid med Norea mediemisjon. Serien, som opprinnelig er laget i Øst-Afrika, tar for seg profethistorier som både kristne og muslimer kjenner til – og viser hvordan disse peker frem mot Jesus og korset.
Mulighetene for å nå mennesker digitalt i Indonesia er enorme. Landet har en av verdens høyeste skjermtider – med nesten seks timer daglig mobilbruk per person. Dette åpner dører til områder og mennesker vi ellers ikke ville hatt tilgang til.
Vi er fortsatt i en læringsprosess, og bygger erfaringer underveis. Foreløpig er vi to, en nordmann og en indoneser, som administrerer satsningen i Medan. Samtidig søker vi samarbeid med andre som har kompetanse og erfaring fra kristent digitalt arbeid i Indonesia.
Personlig har det vært spesielt givende å få jobbe med språk. Det å utforske nyanser mellom ulike språk, sammenligne bibeloversettelser og tilpasse budskapet til en ung målgruppe, har vært både utfordrende og inspirerende. Bibelen viser seg gang på gang å være relevant i alle kulturer – noe som er helt unikt for en bok.
Samtidig er det fascinerende hvordan kulturelle forskjeller påvirker kommunikasjonen. Et uttrykk som «en trygg havn» gir for eksempel ingen mening på indonesisk – tvert imot forbindes havner ofte med kriminalitet og utrygghet. Slike innsikter gjør oversettelsesarbeidet både krevende og spennende.
Vi setter stor pris på forbønn for visdom og ledelse i det videre digitale arbeidet. Det finnes allerede mye godt kristent innhold, men det er fortsatt et stort potensiale i å målrette og tilpasse innholdet slik at det treffer de gruppene vi ønsker å nå.
Med dagens teknologi er det mulig å sende innhold direkte til områder hvor evangeliet aldri før har blitt delt. Dette gir store muligheter – men krever også visdom, varsomhet og god oppfølging.
👉 Følg gjerne vår YouTube-kanal