leder av Ottosen

Fra uenighet til konflikt

LEDER: Der det er mennesker vil det oppstå uenighet om stort og smått. Det gjelder også i NLM.

Vi kan være uenige om teologi og strategi, om musikk og ungdomsarbeid og om en rekke små og store avgjørelser. Gjennom hele NLMs historie har det vært uenighet om kvinners tjeneste og om synet på gjengifte. På det kommende rådsmøte vil vi helt sikkert møte ulike vurderinger av dokumentet som legges frem om menighetstenkning og struktur.

Det er avgjørende at saklig uenighet på et område ikke fører til generell mistenksomhet og mistillit.

Det er viktig at vi tåler uenighet og kan håndtere ulike vurderinger. Men det er ikke alltid enkelt. Helt alminnelig uenighet kan utvikle seg til en vond konflikt. Derfor er det viktig å snakke konstruktivt om konflikthåndtering.

 

Vonde følelser

I flere måneder har vi som lager Utsyn ønsket å skrive noe fornuftig om konflikthåndtering i NLM. Blant annet har vi snakket med en rekke personer om tidligere konflikter. Istedenfor å gå inn i aktuelle konflikter, som ofte både er komplekse og uavklarte, har vi ønsket å finne en konkret konflikt som er avsluttet. Da er det lettere for de involverte å dele refleksjoner rundt hva en vanskelig konflikt kan lære oss.

Vi skal innrømme at det ikke bare er lett få noen til offentlig å kommentere en tidligere konflikt. Det er lett å forstå. Når en konflikt ligger bak oss, er det lite fristende å si eller gjøre noe som igjen bringer konflikten – iblant med vonde følelser – til overflaten. I tillegg vil det ofte være aspekter i en konflikt som det oppleves unaturlig å kommentere offentlig.

Likevel mener vi å ha funnet frem en helt konkret konflikt der sentrale personer både vil uttale seg – og der de sier mye interessant om hva de lærte. Du kan lese om dette i hovedsaken i siste Utsyn.

 

Bruk tid

Mange konflikter oppleves som svært komplekse. Det betyr også at de involverte ofte har ulik virkelighetsbeskrivelse – og vektlegger hendelser på ulikt vis. Antagelig er det også tilfelle med konflikten vi forteller om.

Nettopp derfor vil vi understreke at hensikten vår ikke er å gi en slags nøytral gjennomgang av hva som virkelig skjedde i forbindelse med en omstridt ansettelsesprosess ved Fjelltun bibelskole i 2010. Vårt mål har derimot vært å bruke konflikten for å kunne snakke åpent om god konflikthåndtering og hvordan vi alle bør opptre for at ikke uenighet skal lede til en vond konflikt.

Vi tror at noe av det viktigste å huske på, som også flere intervjuobjekter påpeker, er at vi bruker tid med de som er uenige med oss – slik at vi forstår hvordan de tenker og føler. I tillegg er det avgjørende at saklig uenighet på et område ikke fører til generell mistenksomhet og mistillit. Så lenge ikke uenigheten omfatter grunnleggende spørsmål bør det være mulig å stå sammen.