Tro mellom venner forside

Tro mellom venner-kurs

Mange muslimske flyktninger er kommet til Norge. Hvordan kan vi bli venner med disse, og formidle Guds kjærlighet og evangeliet? Kurset "Tro mellom venner" gir hjelp til å overvinne fordommer og usikkerhet i møte med muslimer.

Kurset er for alle som selv har en kristen tro og som kanskje er usikre på hvordan de skal være ovenfor sin nye innvandrernabo og sin muslimske kollega på jobb. Eller de som de treffer foreldre i barnehagen eller på skolen til barna, som kommer fra et annet land og har en annen religion. Og det er jo slik at vi som er kristne ikke bare ønsker å bli venn og bli kjent, men vi ønsker også å dele tro med muslimer. Det er hovedintensjonen med kurset.

Det med å ta imot våre nye landsmenn også er klart forankret i Bibelen. I GT står det, blant annet i 3.Mosebok 19,34, at «Innflytteren som bor hos dere skal være som en av deres egne. Du skal elske han som deg selv.» Hva betyr det og hvordan kan vi vise det i praksis? Det er noe du får lære mer om gjennom dette kurset.

 

Innhold

Tro mellom venner-kurset har tre hovedelementer. Det første er om religionen Islam. Videre er det om barrierer som kan overvinnes. Og til sist tar vi opp temaet «Fra vennskap til felleskap». Temaene er både viktige og interessante.

Det blir gitt en liten lekse hver gang, og den første leksa er å hilse på en som du kanskje tenker er muslim eller innvandrer fra et annet land. Så her får du en liten dytt for å være litt mer frimodig.

 

Vennskap og relasjonsbygging

Å bli møtt slik som Jesus møter oss, slik som Han er i ord og handling, slik bør vi også møte hverandre.  La oss bruke Jesus som læremester i dette. Vi må lære å tenke at våre nye landsmenn også er skapt av Gud, Jesus har dødd for dem. Vi er så like, vi har de samme behovene enten vi er muslimer eller kristne. Vi har behov for nærhet, trygghet, vi bryr oss om barna våre, vi er opptatt av hus og hjem, så vi er mye mer like enn det vi tror.

En samtale med muslimer bør begynne med at vi snakker som Jesus, ikke om Jesus.

Hvordan skal vi kunne bygge relasjoner hvis vi ikke tenker på hele mennesket. Bare tenk på den omsorgen Jesus viste for kvinnen fra Samaria-han møtte henne i en hverdagssituasjon, de var sammen, han snakket med henne og spurte hvordan hun hadde det. Slik skal vi også være ovenfor våre nye landsmenn. Først bygge relasjoner og bry oss om mennesker vi møter i vår hverdag - det er det aller viktigste.

 

Språkbarriere

Vi kan være trygge på å bruke norsk når vi møter våre nye landsmenn. Det er jo slik at de aller fleste flyktninger som kommer fra flyktningeleirer f.eks. i Somalia eller Irak, der er det svært få som kan engelsk. Det de gjerne vil er jo å snakke og lære norsk.